V minulosti jsem opakovaně řešila problémy s nadváhou a trvalo mi několik let, než jsem si vytvořila udržitelné zdravé stravovací návyky a než mi váha přestala ukazovat hmotnost začínající osmičkou a vyměnila ji za mnohem lichotivější šestku.

V době před otěhotněním jsem byla se svou postavou už celkem spokojená, k mé psychické pohodě bezpochyby přispíval i zdravý stravovací režim, po tučných a sladkých potravinách se mi už ani nezastesklo.

Doufala jsem, že zvládnu pokračovat v podobném duchu i po otěhotnění. Vždyť kdy jindy nastává ta správná doba pro zdravou stravu, než ve chvíli, kdy svou stravou přímo ovlivňujete zdraví rostoucího a vyvíjejícího se človíčka.

Protože dobře vím, kolik námahy, sebezapření a disciplíny stojí shazování přebytečných kil, neplánovala jsem se řídit v duchu hesla “jíst za dva” či “jsem těhotná, tak si konečně můžu dopřát”.

Naopak jsem byla odhodlaná pokračovat v dodržování následujících zásad:

  • Konzumovat minimum průmyslově zpracovaných potravin, zejména těch s obsahem přídatných látek (škodlivých “éček”)
  • Vyhýbat se umělým sladidlům
  • Preferovat vařená, dušená a pečená jídla před smaženými
  • Vyhýbat se rafinovanému (průmyslově vybráběnému) cukru
  • Jíst střídmě, ale pravidelně, pestře, nutričně kvalitně
  • Pravidelně zařadit do jídelníčku dostatek čerstvého ovoce a zeleniny, ideálně sezonních druhů, libové maso (králík, ryby, drůbež), luštěniny, nepražená semínka a ořechy, celozrnné pečivo
  • Nezanedbávat pitný režim (vypít dostatečné množství vody a čajů bez obsahu kofeinu)
  • Nekouřit a nepít alkohol
  • Vyhýbat se stravování v restauracích, kde nevaří z kvalitních surovin a využívají bujony a polotovary, smaží na přepáleném oleji atp.) a v klasických fastfoodech typu McDonald´s
  • Naslouchat svému tělu a jeho potřebám

Během těhotenství by žena měla vyřadit ze stravy nedostatečně tepelně zpracované potraviny živočišného původu (tatarský biftek, uzené a syrové ryby – vč. sushi, vajíčka naměkko, volská oka s tekoucím žloutkem), dále zrající sýry typu hermelín, romadur. Uvedené potraviny s výjimkou vajec nepatří k běžným složkám mého jídelníčku, takže mi jejich vynechání nečinilo žádné potíže.

Jak jsem se tedy v jednotlivých fázích těhotenství stravovala?

První trimestr

Hned v první třetině těhotenství jsem byla nucena několik z výše uvedených zásad pravidelně porušovat, zejména tedy bod 5 – pestrost. Přišly zkrátka dny, kdy můj rozbouřený žaludek odmítal přijmout cokoli jiného, než hroznové víno, tvarohovou zmrzlinu a broskve. Maso jsem často nebyla schopná pozřít vůbec, ani na vajíčka jsem většinu času nepociťovala chuť. První tři měsíce se tak nesly v především v ovocno-jogurtovém duchu :-). Měla jsem štěstí, že mi začátek požehnaného stavu připadl na letní měsíce, kdy nákup čerstvého ovoce nezruinuje vaši peněženku, a ještě jsem byla bohatě zásobena domácí úrodou od rodiny a známých. V začátku těhotenství mi zcela přestala chutnat i jinak velmi milovaná káva, bez které jsem si dřív nedokázala svůj den představit. Během tohoto pro mě náročnějšího období jsem za celou dobu vůbec nepocítila hlad. Prázdný žaludek jsem poznala spíše podle toho, že nevolnosti nabraly na intenzitě.

Druhý trimestr

Po odeznění prvotrimestrálních nevolností jsem už nepociťovala odpor k téměř žádným potravinám, nedostavily se ani touhy po nezvyklých potravinách či jejich kombinacích. Vrátila jsem se tedy v podstatě ke svému standardnímu jídelníčku, množství jídla jsem upravovala podle aktuální potřeby – od pátého měsíce jsem konečně čas od času pocítiila pořádný hlad, po kterém se mi v prvním trimestru tolik stýskalo!

Zařadila jsem opět i jeden hrníček slabší kávy s mlékem denně. Konzumace vyššího množství kofeinu se v těhotenství nedoporučuje, ale jeden až dva šálky oblíbeného nápoje mi schválila i moje ošetřující lékařka – mj. i jako prevenci potíží způsobených nízkým tlakem, se kterým jsem bojovala po celou dobu těhotenství.

Třetí trimestr

Závěr těhotenství se nesl v podobném duchu jako trimestr druhý, jen jsem se od osmého měsíce  po zkonzumování standardně velkých porcí začala cítit díky zmenšujícímu se prostoru pro žaludek dost přecpaně.  V souladu s doporučeními odborníků jsem proto rozdělila jídlo v průběhu dne do více menších porcí.

Celkově jsem v době těhotenství přibrala zhruba 9 kg, přičemž s většinou z nich jsem se naštěstí rozloučila už v porodnici. Největší přírůstek váhy jsem zaznamenala v šestém, sedmém a osmém měsíci. V posledních týdnech před porodem moje hmotnost paradoxně spíše mírně klesala. K mému velkému překvapení se mi na bříšku vůbec neudělaly strie, ačkoli za normálních okolností mi tyto nepopulární “tygří pruhy” na kůži vyskakují i při opravdu nepatrné změně postavy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.